الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

وجه تسمیه الکــران ( علیکران)

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ق.ظ

وجه تسمیه الکــران ( علیکران)

 

وجه تسمیه : علیکران الکــران

اهالی  علیکران در گذر  زمان آن را به زبان ساده تر  تبدیل کرده و در محاوره  الکـــران  می  گویند.علیکران در میان اهالی روستا  الکران خوانده می شود.

  درباره ریشه ی این واژه می توان چنین بیان کرد که نام این  روستا ریشه در زبان فارسی دارد ، بدین ترتیب  که نام علیکران یا الکران   از دو بخش (( علی )) و (( کران ))  یا  (( ال )) و (( کران )) تشکیل شده است. که به ترتیب به معنای  (( بلند )) و (( کناره )) و الکـــران به معنای  (( نخستین )) و (( کناره))  خواهد بود. این می تواند به خاطر این باشد که این روستا در بلند ترین و کناری ترین نقطه  منطقه یعنی آخرین نقطه تماس  با خاک جمهوری آذربایجان و هم مرز با آن کشور  است.

اگر الکــران  را در نظر بگیریم ، نخستین و کناری ترین روستا در خاک میهن اسلامی  خواهد بود. یعنی نخستین و کناری ترین روستا به مرز جمهوری آذربایجان می باشد. و به همین خاطر نام روستا  اینگونه انتخاب شده است.

می توان چنین نتیجه گرفت که الکران  ( علیکران) نخستین و بلند ترین و کناری ترین نقطه  این منطقه به مرز جمهوری آذربایجان  می باشد. با این توضیح نامگذاری  واقعا با دقت و حکیمانه نامگذاری شده است. ! پس احسن به نیاکان  باریک بین  و هوشیار ما !


  • ۹۴/۰۴/۰۷
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۱)

  • رستم دشتی فرزند حاج شیخ یدالله
  • سلام بر اساتید بزرگوار طالبی و غریبی. خداقوت. دوستان صادقانه بگویم آنچه در باب وجه تسمیه الکران فرموده اید مرا قانع نکرد. استناد شما به کدام منبع تاریخی است؟سنگ بنای الکران کی نهاده شده؟آثار تاریخی مرتبط آیا وجود دارد؟و اگر هست مربوط به چه زمانی است؟پاسخ این سوالات میتواند راهنمای ما در پیدا کردن وجه تسمیه الکران باشد. اما اگر با تصورات و تحلیلهای مبتنی بر حدثیات بخواهیم به این امر بپردازیم گزینه های دیگری هم میتوان یافت. کران با کسر کاف یا کیران در زبان مادری ما به انواعی از سنگ و زمین سنگلاخ گفته میشود. به علاوه واژه کر با کسر کاف به مراتعی گفته میشود که در سر شاخه های رودها واقع شده اند و سنگلاخی میباشند. با این توضیح که روستای الکران در ابتدای سکونت ییلاق بوده و به عنوان مراتع چرای دامها مورد استفاده واقع میشده است و روستاهای پیر علیلو و بلوط کندی قشلاقات این ییلاق بوده اند. و هم اکنون اهالی این دو روستا اکثرا ریشه الکرانی دارند. میتوان تصور کرد که الکران به معنی مراتع مرتفع (سرشاخه ) سنگلاخی باشد. بدرود با مهر
    پاسخ:

    با سلام خدمت  رستم دشتی بزرگوار   ممنون از  انتقاد شما از وجه تسمیه الکران

    الکران از  سه  هجا تشکیل شده است  .  ال  - ک - ران

    اگر  بخواهیم  الکران را هجا بندی کنیم و بعد به معنی آن برسیم  اینگونه خواهد شد:  ال  به معنای  نخستین خواهد شد.

    کِ یا کَ  به معنای  که  و بیست و پنجمین حرف از الفبای فارسی است  که معنی خاصی در این جایگاه نخواهد داشت.

    ران  هم  به بالای  زانو  و نیز در زبان کامپیوتر  خواندن می باشد . و این سه هجا آن معنای خاص  و مورد نظر  الکران را نخواهد رساند.

     به فرموده ی شما  کر  به مراتع گفته می شود اما کلمه ی کر  عبارت و یا کلمه الکران را به هم ریخته می کند  و  هجاهای  قبل و بعد کر  معنی نخواهد داشت.

    و اگر  کِر  را یک کلمه آذری محسوب کنیم  آیا  هجاهای  قبل کِر  و  بعد کِر هم آذری هستند. و آیا به یک معنی خاص و مورد نظر می رسیم؟

    و اگر  الکران را از هم بپاشیم  که در این صورت هجاها ی قبل و بعد  بی معنی خواهد شد. و فرض بر این که  کر  را معنی کنیم ، از لحاظ آذری گفته ی شما صحیح است و در جمع بندی فارسی  که گفته شد به هم ریختگی این کلمه را بوجود خواهد آورد.

    معنی کر Ker  بی حال و سست است .  معنی  کَر Kar  ناشنواست  و نیز  مخفف  نوکر است.  با این حال با هجا بندی  الکران به معنی خاص نخواهیم رسید .

     مگر اینکه  الکران را  به دو بخش تقسیم کنیم   ال  + کران = که در این صورت  معنی  خواهد داشت .

    اگر به سه هجا  تقسیم کنیم  معنی های غیر مرتبط  و به هم ریختگی  دارد.

     

    امید وارم  توانسته باشم   توضیحات لازم را ارائه  داده باشم.

    ممنون از حوصله ای که به  خرج دادید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی