الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

ساخت و ساز در روستا

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۱۷ ب.ظ

 

سلام و علیکم

همشهریان محترم ،

حتماً همهً شما ها کم و بیش از اختلاف بوجود آمده در اثر ساخت و ساز بین دو نفر از اهالی مطلع هستید ، برای اینکه دامنهء این اختلاف گسترش نیابد و اهالی روستا خود را با شرایط ساخت و ساز هماهنگ نمایند ، لازم است کمی در این رابطه باهم گفتگو و این بحث را به اشتراک بگذاریم.

اولاً ای کاش این اختلاف بوجود نمی آمد و هزینه ایکه صرف حل این اختلاف از سوی دو طرف گردیده ، صرف عمران و ابادانی روستا می شد ، صرف ساختمانهای خود آنها می شد ، ثانیاً حالا که پیش آمده موضوع را بیش از اندازه بزرگ نمایی نکنیم  بالاخره اختلافی بین دو همسایه بوجود آمده و یک روز هم انشاالله تمام خواهد شد با هر نتیجه ای هم که تمام شود برای یک طرف پیروزی غرور انگیز و برای طرف دیگر شکست جبران ناپذیر تلقی نخواهد شد . ایکاش طرفین بجای مراجعه به مراجع قضایی به بزرگان روستا مراجعه می نمودند، بزرگانی همچون عبدلله عمی ، کربلایی عباس عمی ، حاج آقا آزادخان ، حاج آقا بی لر ، حاج آقا ابوطالب ،حاج آقا خان میرزا ،ایمانقلی عمی ، ایستام عمی ، حاج آقا شیخ یدالله حاج آقا ایمان و.... حیف نیست ما با داشتن این همه عزیزان دوست داشتنی و سرد و گرم چشیدهء روزگار به مرجع قضایی مراجعه نمائیم ؟ اگر از مراجعه به بزرگی نتیجه حاصل نمی شد به بزرگ دیگری مراجعه می شد . مطمئنا" هزینه مراجعه به این بزرگان کمتر از هزینه مراجعه به مراکز قظایی خواهد بود .

 

 

همشهریان محترم ، روستای ما همانند خیلی از روستا های دیگر در حال گذر از یک مرحله به مرحله دیگریست ، از مرحله قدیمی و کهنه به مرحله آبادانی و نو شدن پیش می رود و این آبادانی و نوشدن هزینه دارد ،منظورم از هزینه ، هزینه های مادی نیست ، هزینه هایی از قبیل صبر و حوصله ، تحمل و برد باری ، همکاری ، درک متقابل و....  .

حالا که روستای ما به سمت ‍پیشرفت و آبادانی پیش می رود شایسته است  که اولاً به خقوق همسایه اخترام بگذاریم ،در اسلام در باره حقوق همسایه خیلی تآکید شده است ، ثانیاً به راهها و معابر قدیمی و تثبیت شدهء روستا به دیده حقوق عامه نگاه کرده و از تصاحب و استفاده شخصی از آنان بپرهیزیم ، تعدی و سهل انگاری در حقوق مردم جزء حق الناس بوده و عواقب سختی برای یک مسلمان دارد .

به عکس زیر توجه کنید .

 

موقعیت عکاس جلوی مسجد ، خانه های التفات عمی ، مرحوم مشهدی بلوط ، و مرحوم مشهدی خالقوردی در عکس دیده می شوند .

این کوچه معبر عمومی می باشد ، املاکی که در طرفین این معبر قرار دارند در صورت تخریب و نو سازی  مجاز نیستند حتی یک سانتی متر از این معبر را به اشغال خود در آورند ،  تازه  ، اگر پای قانون  بیاید وسط ، باید عقب نشینی هم داشته باشند .

به تصویر زیر توجه نمائید .

 

 

اینجا گوشه ای از حیاط منزل مشهدی بلوط می باشد  که در این چند سال اخیر تبدیل به راه شده بود  ، مشهدی بلوط چه کسی بود ؟ او پدر اقایان مرحوم حاج بیوک آقا ، مرحوم خان آقا و آقای محبوب بلوری بود و او کسی بود که قسمت وسیعی از زمین قبرستان روستا موقوفه ایشان می باشد ، اما اکنون چه شده که نوه این مرحوم  حتی از چند متر از حیاط خانهء خود جهت تردد اهالی روستا دریغ می ورزد ، !  البته به نظر حقیر این حق قانونی و شرعی او می باشد ، اما چرا او در چند سال گذشته چنین رفتاری از خود نشان نمی داد ؟؟ ریشه این اقدامات را در رفتار اخیر بعضی از اهالی باید جستجو نمود .

من از بزرگان روستا پوزش خواسته و خود را در مقام یک فرد  نصیحت کننده نمی دانم ،  به همه اهالی روستا عرض می کنم  بیائیم مهربانی ، محبت ، از خود گذشتگی را جایگزین رفتار های ناپسند نموده تا نسل جدید نبز به تآسی از ما ، به روستا دلبستگی پیدا کرده و از روستا گریزان نباشند ، مگر قرار نیشت ما از یادگار پدرانمان که همانا روستا باشد ، حفاظت و نگهداری نمائیم ، مگر همه ما نمی گوئیم وقتی به روستا می رویم  حس خوبی به ما دست داده و آرامش ما بیشتر می شود ، آیا اینگونه می خواهیم از مکانیکه این همه برای ما اهمیت دارد  حفاظت نمائیم ؟ بیائیم از طمع ورزی و زیاده خواهی چشم پوشی نموده و به هر آنچه داریم قانع بوده و از خداوند بخواهیم نعمت سلامتی و استفاده از هر آنچه داریم را از ما نگیرد .

 

 

 

  • ۹۵/۰۶/۱۲
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۶)

  • یکی از اهالی
  • سلام
     جای تآسف دارد ، جو خوب حاکم بر روستا را زیر سؤال برده اند ، با آقای سلطان حسین که صحبت می کنی  می گوید از کار و زندگی افتاده ام ، کارخانه ام را تعطیل و تمام وقتم صرف شکایت بی جهتی که از دست من شده می شود ، با آقای حاج ایاز که صحبت می کنی می گوید دل سرد شده ام و دلو دماغ رفتن به روستا را ندارم ، خوب این وضعیت را چه کسی بوجود آورده  ؟ شما ها خودتون بوجود آوردید  پدران ما با حد اقل امکانات بیش از یک قرن در کنار هم با صفا و صمصمیت زندگی کرده اند اما ما با داشتن حداکثر امکانات و این همه ادعای بلد بودن ، تحمل همدیگر را نداریم  !  این اولین باری است که دو الکرانی اینگونه باهم دیگر درگیر و به مراجع قضایی می روند . بهتر است هرچه زودتر دو همسایه باهم دیگر آشتی و مثل سابق و مثل دو برادر در روستا باشند .

     حقشونه ، بزار اینقدر برن دادگاه بیان تا خسته بشن ، آخه تو روستا هم آدم بخاطر چند متر جا علم شنگه بپا میکنه ؟
    واقعا جای تاسف داره.مسئله خیلی راحت میتونست حل بشه اونم با گذشت.چیز زیاد بزرگی نیست که نشه گذشت کرد.
  • شاهی الکران جعفر
  • ای کاش از کودکی به ما یاد میدادند که با سه تا خصیصه اخلاقی همیشه باید مبارزه کنیم .طمع . حسد .قدرت طلبی .انوقت میشد راحت زندگی کرد .اقایانی که به حرف ریش سفیدان اهمیت ندادند .وراه دادگاه را پیش گرفتند .نتیجه ای جز هدر دادن وقت خود واز بین بردن ارامش مردم واقعا زحمتکش اهالی چیز دیگری نسیبشان نمی شود . انشاالله به خیر بگذره وطرفین مناقشه صلح را به دشمنی تر جیح دهند .
  • بانوی الکرانی
  • پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

    أ لا اُخبِرُکم بِأفضلَ مِن دَرَجَةِ الصِّیامِ و الصَّلاةِ و الصَّدَقةِ ؟ إصلاحُ ذاتِ البَینِ؛ فإنّ فسادَ ذاتِ البَینِ هِی الحالِقةُ .
     آیا شما را به چیزى با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است ؛ زیرا اختلاف و خصومت میان مردم مُهلک و دین برانداز است ....

    امام حسین با امام حسن (ع)بر سر مطلبی اختلاف پیدا کردند و با هم قهر بودند.شخصی به امام حسین (ع)گفت: برادرتان از شما بزرگتر است شما بروید و «آشتی کنید»امام حسین فرمودند: من از پیامبر شنیدم که فرمودند:

    «دو نفر که با هم نزاع لفظی داشته باشند هر کدام که به سوی دیگری برود و رضایت او را جلب کند زودتر از دیگری به بهشت می رود و من دوست ندارم که زودتر از برادرم وارد بهشت شوم و چون او بزرگتر و احترامش واجب است می خواهم او زودتر از من وارد بهشت شود.

    چون این سخن به امام حسن رسید فورا نزد امام حسین آمدند و آشتی کردند..

    انشاالله که این عزیزان هم دلیلشان به جهت احترام و زودتر به بهشت رفتن دیگری هست




    پاسخ:
    سپاس از حوصله و دقت نظر. شما سر کار خانم الکرانی.
  • مصطفی شاهی
  • شمع به کبریت گفت،از تو میترسم،تو قاتل من هستی کبریت گفت از من نترس،از ریسمانی بترس که در دل خود جای داده ای...عامل نابودی انسانها تفکرات منفی خودشان است نه عوامل بیرونی،گه بتوانیم به این عوامل درونی که همان حسادت،کینه،قدرت طلبی،طمع....غلبه کنیم کمتر به دنبال مادیات این دنیا میرویم،چیزی جز اعمالمون از این دنیا نمی بریم پس چه خوب است بیاییم همه به این رذایل اخلاقی که شیطان وسوسه گر آن است پشت کنم تا در کنار هم و برای  هم باشیم...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی