الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۳
مرداد

تصویر برداری  مستند عروسی آذری (قدیمی)  در روستای  الکران

 

 

تهیه کننده این مستند در گفتگوی خود دلیل انتخاب این روستا را حفظ بافت قدیمی روستا و همچنین خونگرم بودن اهالی این روستا اعلام نمود و در ادامه افزود به زودی مجوز تصویربرداری این مستند صادر و عوامل فنی وبهمراه بازیگران در این روستا مستقر خواهند شد و از خود اهالی نیز بعنوان بازیگر استفاده خواهدشد. فیلم عروسی آذری(قدیمی)گوشه ای کوچک از آن زیبائیهای مردمان خطه ی سرسبز سبلان و خاک زرخیز بخش ارشق است که تا به حال نیز سعی در نگهداری آن را دارند،ولی افسوس که تمدن اگر یک چیز میدهد دهها چیز دیگر از ما می گیرد. با عنایت خداوند و همکاری دوستان خودمان را جهت تولید مجموعه مستند زوایای زندگی اهالی بخش ارشق آماده می کنیم تا شاید با این طریق بتوانیم برای آیندگان یادگاری که رفته رفته به دست فراموشی سپرده میشودثبت و ضبط کنیم .

 

عزیزان  الکرانی  اگر هنرمند و یا دوست دارند در این فیلم مستند ایفای نقش کنند،  که الویت بازیگری با اهالی روستای  الکران است به روستای الکران مراجعه کنند.

 

اگر از عزیزان الکرانی  کسی حاضر به ایفای نقش در این فیلم  نباشند.  کارگردان از بازیگران دیگر استفاده خواهد کرد. چه بهتر که از اهالی روستا باشند.

مقدمات و آماده سازی روستا برای فیلم مستند عروسی آذری(قدیمی) از دو روز پیش شروع شده و  بازی های نهایی و اصل فیلم روز های  پنجشنبه و جمعه هفته آینده یعنی  29 و  30 مرداد خواهد بود.

 

از الکرانی های هنرمند  جهت بازی در این فیلم دعوت به همکاری می نماید.

الکرانیهای عزیز دست همتون درد نکنه که علیرغم دوری راه و سختی راه تشریف آورده بودید ، چون پایگاه خبری ارشق نیوز  گزارش مفصلی از برگزاری عروسی و تصاویر مربوطه در سایت خود قرار داده ، لذا عزیزان برای دیدن این تصاویر به ارشق نیوز مراجعه نمایند . ,وبسایت روستا نیز غکسهای جالب و جذابی را تهیه نموده که در آینده در وبسایت خواهید دید .

 

  آقای قلعلی ، دوربین اینور ، لطفاً اینورو نگاه کن .

 

 

 روستای الکران و این همه ماشین  ؟!

 

 

 

خانواده آقای داماد در حال بردن آینه شمعدان و خونچا جهت آوردن عروس خانم .
 

 

 

عروس خانم در حال خروج از منزل پدرش .

 

  آقای داماد در حال تمرین برای پرتاب سیب .

 

 

حاج ایاز شکری در حال نواختن نی

بشنو از نی چون حکایت میکند        از جدایی ها  شکایت میکند

 

بنز مشهور حاج ابوطالب طالبی و فرزند و نوه غیر مشهور ایشان . ( رحیم طالبی و فرزندش آقا سینا . )

 

این جوان رعنا و با آتیه  که فرزند یکی از جوانان برومند الکرانی میباشد  را خوب بخاطر بسپارید ، بعدها راجع به او زیاد خواهید شنید .

 

 

  زورنا  قاوال  کت کوشندن  گلردی            قیز  گلینلر  اویناردی  گولر دی

 

م

آتاش دیلاردان آدام  گورخی معمولاً .  ولی بیلمیم نیه حاج عارفدن آدام گورخمی . خنده بر خیلی از دردها درمان است از جمله نترسیدن .

 

 آقای شاهی در حال خوش آمد گویی به آقای بخشدار .

 

 تعدادی از بانوان روستا و آقا سیفالله همرنگ .

 خانم کارگردان در حال توجیه آقای عاشق .

 

 استا یحیی و عباسعلی عمو  که عباسعلی عمو  انتقاد زیادی از خیلی ها  که در گذشته می توانستند برای روستا کاری انجام بدهند ، ولی انجام ندادند دارد .

 

 

حیاط مرحوم محمد باقر و مهمان نوازی فرزندان و همسر محترم ایشان .

 

 

 همه چیز گویاست و آقای محمد رضا محبوب بعنوان پدر عروس خانم در حال بدرقه .

 

 آقا همت و هنرنمایی او همه را به وجد آورده بود .

 

  آقای داماد در حال پرتاب آن سیب معروف .

 

 

کشتیگیری اهالی در حضور عروس خانم و آقای داماد .   آقا مرشد (با پیراهن آبی ) فعلاً در حال ارزیابی حریف است                

  آقا مرشد در حال اجرای فن فی تو  . حیف که از بلند کردن و به خاک کردن حریف توسط آقا مرشد که صحنه زیبا و تماشایی بود تصویری نداریم  انشاالله در فیلم خواهید دید .

 

  وبالاخره نگاه ما به جمال آقای داماد روشن شد ، یه کم گرفته به نظر میرسد ، ظاهراً هنوز اجازه ورود به محوطه خانه عروس خانم را پیدا نکرده .

 

 

تعدادی از نسل جدید و نسل قدیم ، آقا مرشد خاطره ای از قدیم تعریف نمودند که از خنده غش رفتیم .

 

تعدادی از بانوان خانواده عروس خانم در حال مشورت  جهت خوش آمد گویی به خانواده آقای داماد .

 

تعدادی از بانوان  خانواده عروس که جهت خوش آمد گویی به استقبال خانواده آقای داماد می روند .

 

آقای کربلایی افسر همانند بازرس ویژه ریاست جمهوری هر روز به نحوه اجرای پل سرکشی نموده و کمک مینمایند کمی آنطرف تر هم سمت چپ آقا حسام (  فرزند آقا مرشد ) از شوق اجرای پل عروسی را رها کرده و او نیز به اجرای پل نگاه میکند .

 

در حیاط مرحوم  محمد باقر ، خدا بیامرزد ، همیشه درب خانه اش به روی همه باز بود ، اکنون نیز فرزندان و همسر محترمشان پذیرای مهمانان هستند .

گشاده باد به دولت درب این درگاه     بحق اشهد ان لا الله اللاه

 

پشت سر خانم کارگردان و این حفاظ چوبی چه کسانی هستند ؟ اینها کسی نیستند جز تعدادی از دختران محجوب و با حیای روستای الکران .

 

تعدادی از مردان روستا به رسم ادب آماده خوش آمد گویی به خانواده داماد .

 

تعدادی از بانوان خانواده عروس جهت خوش آمد گویی به استقبال خانواده داماد می روند .

 

جناب آقای بخشدار و تعدادی از اهالی

 

هنر نمایی آقا همت که همه را غافل گیر نمود . هرچه میگفتند آقا همت بس است دیگر ، مگه خسته میشد ، میگفت بعد از سالیان سال فرصتی نصیبم شده میخوام دق دلمو خالی کنم .

 

تعدادی از بانوان خانواده داماد و خود آقای داماد که پشت تیر برق غایم شده  با رسم خاصی (خو نچا ) جهت بردن عروس خانم تشریف می آورند .

 

اتعدادی از اهالی کوچ کرده روستا ، که امروز برای شرکت در مراسم عروسی به روستا آمده اند .فقط نفر اول که دختر عمه ام معصومه خانم (همسر آقای علی قاسمی )  را میشناسم . سایر حاضرین محترم در عکس چنانچه تمایل داشته باشند ، میتوانند با وبسایت تماس گرفته و نسبت به مغرفی خود و خانواده خود اقدام نمایند .

  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی
۰۵
مرداد

 

 

 

 

 

عکسی را که ملاحظه می فرمائید ، عکس چنگیزخان مغول نیست بلکه عکس یکی از فرزندان تقریباً قدیمی ( دهه 1330) روستای الکران می باشد . ( البته چنگیزخان مغول ابداً نمیتواند از نظر اخلاقی و زیبایی مثل این عزیز الکرانی باشد ، من فقط از حیث سبیل مقایسه نمودم ).

ایشان یکی از چهره های دوست داشتنی روستا هستند ، در معرفی بیشتر این چهره ، فعلا همینقدر بگویم که ایشان در کار خود استاد بوده واز هر انگشتشان یک هنر می ریزد که همه ما به هنر ایشان نیاز داریم .

لذا هر کدام از الکرانیهای محترم که بتواند این چهره را شناسایی نماید ، بنا به درخواست و خواهش وبسایت ، ایشان در ارایهء تخصص و تکنیک خود تخفیف ویژه ای خواهد داد . ضمناً ایشان در حین خدمت سربازی بنا به دلایلی که بعداً معلوم خواهد شد ، از پادگان فرار نموده است، با این حساب اداره نظام وظیفه نیز احتمالاً جایزه ای به شخصیکه ایشان را شناسایی و معرفی نماید خواهد داد، زیرا کسیکه این همه هنر دارد او را در صد سالگی هم که شده باید سرباز برد تا از مهارت او برای وطن استفاده نمود .

 

 

 

یک راهنمایی : از آنجا که ایشان فردی محافظه کار هستند در نتیجه منزل ایشان نه در جنوب روستا ونه در شمال روستا قرار دارد ، بلکه در مرکز روستا قرار دارد. 

نتیجه .

با تشکر از کلیه شرکت کننده گان محترم ، آقای علی صولتی فرزند حاجی صابر برنده این مسابقه شدند ، به علی آقای صولتی تبریک گفته ایشان برای استفاده از تخصص استاد مرشد هرچه زودتر برای ساخت یک خانه در روستا شروع نموده تا ازتجربه و تخصص آقا مرشد بهره ببرند ، ضمنا وبسایت تشکر ویژه خود را از آقای جعفر شاهی بخاطر وقت و حوصله ای که صرف اظهار نظر های متنوع نمودند ابراز داشته و برای ایشان و همه جوانان الکران آرزوی موفقیت مینماید .و اکنون به معرفی کامل آقا مرشد دشتی میپردازیم .

          

 

 

مرشد دشتی فرزند بیگلر متولد سال 1337

 

بیگلر

بیگلر پدر بزرگوار  مرشد دشتی
 

تا دوران سربازی در روستا زندگی کرده است.دوران سربازی اش مصادف بود با هیاهوی انقلاب. بعد از اینکه یک سال در مشهد خدمت کرد انقلاب پیروز شد و از طرف امام خمینی عفو خوردند و فقط یکسال خدمت نمودند.  داستان فرار از پادگان ایشان اینچنین بود ، مگر نه آقا مرشد او فرار از خدمت !! ،آقا مرشد تا خدمت را خسته نکند به خانه بر نمی گردد ( منظورم خدمت پسر مرحوم رحیم دل نیست آ )  بعد از برگشت به روستا پدرش را مجاب کرد که برای پیشرفت باید به شهر بروند.بعد از مهاجرت به شهر کارهای ساختمانی را در پیش گرفت و اوستا شدند.خانه های زیادی در محله ایی که زندگی میکند و همچنین سایر نقاط استان توسط او ساخته شده اند.درآجرچینی،کاشکاری،سقف،بتن ریزی و گچکاری اوستا هستند و بیش از 35 سال تجربه و سابقه دارند.اما حدود 15 سال است که فقط گچکاری را پیشه خودساخته و از دیگر کارها اجتناب نمودند.او در کارشان ماهر و متخصص می باشند ، عکسهایکه  مشاهده مینمائید مربوط است به هنر آقا مرشد .

 

او همچنین مانند پدر بزرگوارشان صدای خوشی دارند.البته میتوان گفت که داشتند.چون دیگر نمیخوانند.فقط در ماههای محرم دسته باشی دسته عزاداری مسجد محله خودشان را به عهده دارند.موسیقی های آذربایجانی را خوب میخواند و اذان هم به سبک موذن زاده میخوانند.او دو دختر و دو پسر دارد دختر کوچکشان مسئول امور بانوان یکی از نهادها می باشند و پسر بزرگش بنام عسگر کارمند آموزش و پرورش و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات تهران  و پسر کوچکشان سجاد دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه روزانه (دانشگاه محقق ) اردبیل می باشد. ( چنانچه وبسایت الکران روانتان را بهم ریخت ، پیش روان شناس غریبه نروید دکتر از خودمان است ) .

کمتر الکرانی هست که ایشان را نشناسد ایشان هم بیشتر مردم الکران و حتی منطقه ارشق را میشناسند او هم مانند پدرشان خاطرات زیادی از الکران و جوانیهای خود و روزگاری که در آن دیار گذرانده اند دارند که باید بنشینی و به حرفهایش گوش دهید.ایشان هر سال همراه با خانواده شان به روستا برای تفریح و تجدید خاطرات و همچنین جمع کردن داروهای گیاهی سر میزند و فاتحه و یاسین به اهل قبرستان و بستگان خود می خوانند. ( جهت شادی روح مادر مرحومه آقا مرشد فاتحه ای بخوانیم )

 


آثار هنری  مرشد دشتی

ایشان با توجه به اینکه مدرسه ومکتب نرفته بودند ولی از همان کودکی قرآن ر اخوب می خواندند خودش می گوید قرآن خواندن را از عمویش مرحوم میرزا علی دشتی یاد گرفته است  مرحوم میرزاعلی شاگردان زیادی داشته اند که  یا مرحوم شدند و یا الان در تهران زندگی می کنند ( جهت شادی روح مرحوم میرزا علی که حقی بر گردن جوانان قرآن خوان آن زمان دارند فاتحه ای بخوانیم ).البته ایشان سواد خواندن ونوشتن را بعدا کسب نموده و نسبت به سوادشان اطلاعات زیادی دارند. ضمنا ً خیلی از کارهای عمرانی مسجد روستا بخصوص سفید کاری  آن توسط این استاد بحق روستا انجام گرفته که وبسایت روستا از طرف اهالی از ایشان تقدیر و تشکر نموده وبرای این عزیز و خانواده محترم ایشان آرزوی سلامتی مینماید . فراموش  نکنیم برادر کوچکتر ایشان آقای می خوش نیز در کار خود استاد بوده و انشا الله در آینده از استادی ایشان نیز خواهیم نوشت .

 

 

 

 

 

او تمام مردم الکران را دوست داشته و از همه آنها التماس دعا دارند.

وبسایت از فرزند گرامی آقا مرشد که همکاری صمیمانه ای با وبسایت دارند تشکر و قدر دانی مینماید .

 

 

 

  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی