الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

جغرافیای انسانی الـکـــران ( علیکران)

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۴ ق.ظ

جغرافیای انسانی  الـکـــران ( علیکران)

جمعیت الکران:

طبق آمار ثبت شده در فرهنگ جغرافیایی و لغت نامه دهخدا این روستا 150 نفر جمعیت داشته و به مرور زمان بر تعداد جمعیت آن افزوده شد، و این روستا به مرور زمان و به دلیل مهاجرت به کلان شهرها از جمعیت آن کاسته شد. و در حال حاضر  جمعیت آن در فصول مختلف و به دلیل باز گشت به روستا جهت انجام کارهای زراعی ،متغیر است.

نژاد الکران:

 چنانچه از تاریخ باستانی ایران بر می آید قبایلی از قوم ماد که شاخه ای از نژاد اقوام آریایی بودند ، پس از مهاجرت به ایران به تدریج در بخش های شمال غربی ایران یعنی  سرزمین آذربایجان  سکونت گزیدند. پس از تاسیس دولت ماد ناحیه ی  آذربایجان به نام ماد کوچک معروف شد. اهالی روستای الکران نیز از نژاد آریایی محسوب می شوند.

زبان و گویش  الکران:

گروهی از محققان بر این باورند که زبان مردم آذربایجان در اصل از گروه زبانهای آریائی بوده و بعدها این زبان با ورود سلجوقیان و حتی به نظر برخی از آنان از زمان صفویه و با آمدن ایلات ترک قزلباش به زبان ترکی تغییر یافته است. در نتیجه زبان اهالی روستای الکران از این قاعده مستثنا نبوده و آنها به زبان ترکی آذری تکلم می کنند.

همه مورخان پیش و پس از اسلام و تاریخ نویسان معاصر گویش آذری را زبان مردم آذربایجان دانسته اند. به عقیده زبان شناسان زبان فارسی دو گویش دارد. یکی دری و دیگری پهلوی . گویش دری زبان کتابت و خواندن و نوشتن و آموزش است. اما گویش پهلوی بر زبان های محلی اطلاق می شودکه معمولا در زبان محاوره بکار می آید و در هر محلی با کمی اختلاف با آن تکلم می کنند. پهلوی را در جمع فهلویات می گویند.

در لغت نامه دهخدا آمده است: (( آذری منسوب به آذر و آذربایجان ، زبان آذری  لهجه ای از فارسی قدیم است که در آذر بایجان متداول بوده و اکنون نیز در بعضی روستاهای این استان و بعضی نواحی قفقاز بدان تکلم می کنند.))

در دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز آمده است:  (( آذری نام زبان پیشین آذربایجان که شا خه ای از زبان های ایرانی است. و کلمه آذری  منسوب به آذربایجان است. این زبان یا لهجه که طبعا در مناطق مختلف آذربایجان گویش های مختلف داشت پس از اسلام تا حدود قرن 11 هجری در آذربایجان رایج بوده و هنوز بقایایی از آن با نام تاتی در برخی از روستاها : کرینگان از دهات ورزقان اهر ، کلاسو و خوینه رود از دهات کلیبر ، گلین قیه از دهات مرند ، عنبران از بخشهای اردبیل ، تعدادی از روستاهای طارم علیا ، دهات بخش شاهرود و خلخال ، روستاهای رامند ، تالش از الله بخش محل شاندرمن در جنوب تا تالش شوروی ( دانشنامه ایران و اسلام)

دکتر منوچهر مرتضوی در کتاب چهره آذربادگان در آینه تاریخ ایران می نویسد(( تحقیق در زمینه زبان دیرین آذربایجان یعنی زبان آذری ، ضمن آنکه فواید ادبی و زبان شناسی دارد از وظایف ملی محققان به شمار می رود، چون اکثر مواد لفظی و معنوی در قالب ترکی فعلی از مواد ایرانی یعنی آذری پهلوی ، فارسی دری ، عربی مستعمل در فارسی تشکیل یافته و ترکی آن بیش از 30 درصد مجموع مواد زبان را شامل نیست ، بنا براین زبان فعلی آذربایجان با زبان ترکی واقعی اختلافات فراوان دارد تا جائی که برای ترکان کاملا نامفهوم است)).

مذهب الکران:

اهالی روستای الکران  مسلمان بوده و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند.

منابع اقتصادی الکران:

از نظر وضعیت  اقتصادی الکران با توجه به وجود بازدهی کشاورزی و دامداری  ، می توان گفت این روستا از امکانات قابل توجه اقتصادی  مانند  زنبورداری  و فرش بافی  و ... بر خوردار است.، البته به مرور زمان  این صنایع رو به افول رفته و از صنعت  روستای الکران  کاسته شده است.

الکران همچنین ظرفیت باغداری نیز دارد . در روستای الکران وجه قالب با بخش کشاورزی  و دامداری است ، زنبور داری و باغداری پس از آن قرار دارد. در مجموع بخش کشاورزی و دامداری  عمده ترین بخش های اقتصادی  الکران را تشکیل می دهد.  

  • ۹۴/۰۴/۰۷
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی