الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

الکران در یک نگاه

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۴ ق.ظ

موقعیت  روستای  الـکـــران   (  الکـــران  در یک نگاه) 

http://axgig.com/images/50056351150536896857.jpg 

روستای علیکران ازنظر موقعیت جغرافیایی در شمال شهررضی واقع  گردیده ،  الکران روستایی مرزی همجوار با جمهوری آذربایجان روستاهای پست کندی ، خلیفه لو، ججلی و تاقچه داش است. این روستا دارای اهمیت و از یک قدمت تاریخی برخوردار میباشد که در این رابطه میتوان به نوشته های محمد رضاخلیلی اشاره کرد. سرهنگ محمد رضا خلیلی عراقی در خاطرات سفر به آذربایجان مینویسد. رضی ده کوچکی است در هشتاد کیلومتری اردبیل و هشت کیلو متری علیکران .

 مردم روستای علیکران مسلمان وازنظر مذهب شیعه هستند ، شواهد تاریخی نشان می دهد ، این روستا از قدمت زیادی برخوردار است . تاریخ دقیقی ازنحوه سکونت مردم آن دیار در دست نیست ،اما آثاربه جامانده از سفال لعاب داده شده در اطراف منطقه کوهستانی وکوره مخصوص برای تهیه و پخت سفال وجود داشته و فلزات که درسالهای قبل ازانقلا ب اسلامی در آن منطقه به وفور یافت می شد بیشتر ابزار جنگی مردمان آن سامان را نشان می داده که متاسفانه بعدازانقلاب اسلامی مورد تاخت وتاز افراد سودجوی قرارگرفته وتخریب شده است این روستا  دارای آب وهوای زمستان سرد و بهار و تابستان ییلاقی داشته وبسیار مطبوع است و در تعطیلات پذیرای الکرانیهای مقیم تهران و میهمانان طبیعت دوست واقع می گردد. ( به شرطیکه به طبیعت آسیب نرسانند )

ازنظر  پوشش گیاهی دارای انواع گیاه بوده که بیشترمصرف پزشگی داشته ازقبیل گون که ازکتیرای آن استفاده می شود و آویشن و بابونه ،بلاغ اوتی غازایاقی و درختان  میوه درسالهای اولیه ساکنین درمناطق مختلف بوده کم بیش آثار و نمونه آنها درکوه ها مشاهده می شود از جمله درخت زلزالک بادام ودرخچه زرشک خوراکی آلوچه وغیره…و زیستگاه حیوانات مختلف بوده مانندگرگ،روباه ،خرگوش، سمور وحشی ، گربه وحشی ،گراز پرندگان  شاهین،قرقی،کبک ،عقاب،کلاغ،زاغ ،بلدرچین،شانه بسر،هدهد،کبوترچاهی ،بلبل وبسیاری ز خزندگان سمی وغیرسمی است. 

 شغل اصلی اهالی  روستا دامداری وکشاورزی می باشد. در سالهای اخیر برخی به امور زنبور داری نیز  مبادرت کرده اند و از نظر امکانات دارای راه شوسه ودارای برق وتلفن بوده مصرف سوخت مردم هنوز بانفت سفید و هیزم انجام می گیرد .  ساکنان روستا از آب لوله کشی استفاده می کنند.  

علیکران یکی از روستاهای مرزی بخش ارشق میباشد که در صد متری نوار مرزقرار دارد بطوری که می توان گفت اهالی این روستا از مدافعان مرز بوده و هستند بطوریکه در حمله روسها به ایران چندین نفر زخمی ویک نفر بنام حسن خان(پدر آقای اصلان مرد زحمت کش وبی ادعای روستا ) به دلیل عدم لو دادن محل پاسگاه وعدم همکاری با روسها در محوطه مسجد روستا در مقابل دیدگان اهالی با قمه به شهادت میرسد . این روستا در آخرین سر شماری دارای  ۱۵خانوار و نزدیک صد نفر جمعیت میباشد .  

این روستا در زمان بارش برف اکثرا راه روستایی بسته میشود که میتوان گفت یکی از مهمترین مشکلات این رستا  مسدود شدن جاده  دسترسی به شهر رضی اشاره نمود.     

http://axgig.com/images/60893056914500360280.jpg

  • ۹۴/۰۴/۰۷
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۱)

  • شاهی الکران جعفر
  • سلام اقای طالبی واقای غریبی :در باره تاریخ اذربایجان اگر امکان داشته باشد کتاب پرفسور زهتابی رامطالعه نمایید در قسمتی از متن فوق اشاره فرمودید که زبان اذری بنا به مستنداتی که ارئه فرذمودید ریشه فارسی دارد ولی به نظر بنده این نمی تواند صحیح باشد چرا که زبان تاتی همان زبان تالشهاست که در عنبران اردبیل یا محدوده کوهستانی باغره که تا لنکران جمهوری اذر بایجان امتداد دارد ساکنند که ترک نیستند این اقوام هما ن باقیمانده قوم تاریخی کاسپینها (قزوین)می باشند .مجسمه های بدست امده از حفاری ها مربوط به کاسپین ها کاملا شبیه مردم این قوم می باشد .در رابطه با قوم ماد باید بویسم که این قوم همان کردها هستند که در این زمان هم از اسمهای ان دوران در سندج واطراف ان استفاده می شود مثل (دیاکو)این اقوام چند صباحی بر اذر بایجان حوکومت کردند .مشخصات ظاهری مردم اذر بایجان با خصوصیات ذکر شده با اشکانیان مطابقت بیشتری دارد مردمی جنگجو اراسته ودارای مجلس نمایندگان برای کنترل خاندان پادشاهی مثل حکومت هونهای سفید در اناتولی  حتی اسم منطقه ماارشق از اشکانیان گرفته شده است  .تنها دلیلی که در منابع اشاره شده توسط شما مبنی بر هم ریشه بودن زبان اذری بازبان فارسی بنده  می بینم فقط ایجاد اتحاد نژادی توسط این نویسندگان میباشد .با تشکر از شما زحمتکشان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی