الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

گزارش یک سفر خارجی

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ب.ظ

 

                

 

همشهریان  عزیز ، هدف من از نوشتن این سفرنامه ها  این نیست که بگویم من کجاها رفتم ، همه جای دنیا هم که رفته باشم ، اتفاق خاصی رخ نداده ، ارزش حقیقی انسانها را ، خداوند  در کتابش اینگونه بیان می کند

                                ان اکرمکم عند الله اتقو ا کم

منتهی در بعضی از این سفر ها مواردی وجود دارد که فکر می کنم به شنیدنش و یا دیدن عکسش بیارزد ،مثلاً در سفر به قله سبلان ، آیا ماجرای خرسها جالب نبودند ؟

در سال 1388 فرصتی دست داد تا به کشور انگلستان سفر کنم ، از تهران تا لندن حدودآ 6 ساعت زمان صرف شد ، وقتی به فرودگاه هیتروی لندن رسیدم ، بخاطر شلوغی بیش از حد باند فرودگاه ، به هواپیمای ما اجازه فرود نمی دادند ، وحدوداً به مدت 5 دقیق  هواپیمای ما بر فراز شهر لندن در حال پرواز بود

فرودگاه هیتروی لندن یکی از شلوغترین فرودگاهای دنیا می باشد ، می گویند در هر دقیقه یک هواپیما نشست یا برخاست می کند ، وقتی وارد سالن ترانزیت شدیم ، شمردم دقیقاً 75 گیت پذیرش مسافر داشت ، مسافرانیکه از ایران وارد شده بودیم ، در چهار گیت بغل هم ایستاده بودیم تا پاسپورتها راکنترل و عبور نمائیم ، در همین حین یک نفر با صدای بلند از آن طرف گیت داد زد  نـنـه  های  نـنـه  گه  برا  سنی ایستی لر  ! ( آذری باشی ، اهل روستای الکران هم باشی ، با شنیدن این صدا آن هم در فرودگاه لندن ، چه حسی به شما دست میده ؟ در همین ابتدای کار احساس کردم دوپینگ نمودم )

همه مسافرانی که از ایران بودند  با تعجب بطرف آن صدا که از یک جوان آذری بود نگاه کردند و هر کدام  زیر لب یه چیزی می گفتند ، ولی بیشترین جمله این بود ، > ترکها همه جا زرنگند <

نـنه ده نه نـنه ، باشینا دولانیم بله  نـنه نو ن ، ائله بیل دوروب گلمیشدی اردبیله . این جوان همشهری زرنگی نکرده بود ، آنجا  افراد مسن و بچه ها را در صف نگه نمیدارند ، این جوان هم که مقیم آنجا و از مقررات  مطلع بود بدین ترتیب مادرش را خارج از صف عبور داد .

   ساختمان پارلمان انگلیس معروف به big ben و آن ساعت مشهور که در هر ساعت یک زنگ دلنشین میزند .
      

 به هتل محل اقامت که رسیدم ، هم زمان با من یک ایرانی دیگر وارد شد ، رسپشن هتل کارت مخصوص مسافر را داد دستمان تا آن را پر کنیم ،من خیلی زود پر کرده و تحویل دادم ، آن ایرانی کارتش را داد به من و گفت لطفاً کارت مرا نیز  شما پر کن ، او اهل یاسوج و یک مهندس بود . یکی از سؤالاتیکه در کارت آمده بود  این بود ، آیا شما سیگاری هستید ؟ پاسخ من به این سؤال منفی بود ، آقای مهندس نیز پاسخ منفی داد به این سؤال .

                                        نمایی دیگر از پارلمان انگلیس

 

روزها می گذشت و ما دو نفر بعضی وقتها در لابی هتل قرار می گذاشتیم و باهم به بیرون می رفتیم ، یک روز در لابی هتل منتظر ایشان بودم ، که ایشان آمد ولی خیلی ناراحت و گرفته بود ، علت را جویا شدم ، گفت مدیر هتل مبلغ 70 پوند مرا جریمه کرده ( به پول آن روز یکصدو چهل هزار تومان  به پول امروز  سیصدو پنجاه هزار تومان ) ، پرسیدم به چه دلیل ؟ گفت در اطاق سیگار کشیده بودم ، از من خواست به همراه او پیش مدیر برویم تا بلکه نپردازد ، ولی مدیر هتل در تصمیمش جدی بود و می گفت ما ابتدا از ایشان سؤال نموده  بودیم ، حالا باید تمام ملافه ها و بالشت و ... را که بوی سیگار گرفته اند را باید عوض کنیم و میگفت ایشان باید خسارت پرداخت نماید ، اگر از ابتدا ایشان می گفت من سیگاری هستم ، هتل اطاق دیگری در اختیار ایشان قرار می داد . خلاصه آقای مهندس چاره ای جز پرداخت نداشت ، و پرداخت نمود .( اینم از فواید سیگار ! )

                                    چشم لندن  London Eye

یکی از جاهای دیدنی لندن چرخ فلک آن که در آنجا به آن چشم لندن London Eye می گویند ،

بنده با بی میلی تمام سوار این چرخ فلک شدم ، زیرا در کودکی یکبار سوار بر چرخ فلک میدان ونک شده بودم و از بس سرعت آن غیر عادی بود ، وقتی پیاده شدم حالت نهوع به من دست داد و بعد از آن هرگز سوار چرخ فلک نشدم وبه همین خاطر  اینجا نیز با بی میلی سوار شدم ،  درست است که شکر عمان و شکر هندوستان یکیست ، اما این کجا و آن کجا ،

چرخ فلک لندن بقدری راحت و لذت بخش بود که نمی خواستم از آن پیاده شوم ، سرعت آن بسیار متعادل و طوری بود که شما احساس می کردی درون اطاق خانه هستی   این چرخ فلک اولین و بزرگرترین چرخ فلک دنیاست ،  دارای 32 کابین ، وهرکابین حدوداً گنجایش 30 نفر مسافر 145 متر ارتفاع دارد . از همه مهمتر ، سازه آن نیز بسیار دیدنی و مهم است ، مخصوصاً برای دانشجویان رشته عمران  . خلاصه برای دیدن نمای لندن بهتر است سوار این چرخ فلک غول پیکر بشوی ، و وقتی سوار آن هستی انگار بر بالای آرالا قایاسی هستی ، پست کندی ، الکران ، خلیفه لو  ... زیر پای شماست . برای سوار شدن به آن باید از کنار آقای جیمز باند رد می شدیم .

کمتر کسی فکر میکرد این یک مجسمه باشد ، برای سوار شدن به چرخ فلک باید از میان نوار های پشت سر این آقا عبور کنی ، باور بفر مائید مقررات سوار شدن به این چرخ فلک از مقررات سوار شدن به هواپیما نیز سخت تر است ، تازه بعد از پیاده شدن مسافرها با ابزارهای مخصوص داخل کابین را بررسی می تمایند که مبادا بمبی ، چیزی ، کار گذاشته باشند  ! داخل کابین نیز مکانی برای نشستن وجود دارد ، و هر کابین مجهز به سیستم air conditioner بوده و در تابستان و زمستان هیچ مشکلی وجود ندارد .

 خانمی که در پشت سر بنده نشسته و آن آقایی که بچه در بغل دارد ، زن و شو هر و اهل انگلیس  هستند ، این بچه ، هم پدر و مادرش و هم بقیه را کلافه کرده بود .

              

من به پدر بچه گفتم اجازه می دهید من یک رفتاری داشته باشم ، شاید بچه آرام شد ، شروع کردم به سوت زدن ( از آن سوتهای که از چوپانهای الکران یاد گرفته بودم ) و با حالتهای مختلف سوت زدم ، هم بچه آرام شد و هم بقیه از من تشکر کردتد ، و من هم در دلم از چوپانهای الکران .

  یکی دیگر از جاهای دیدنی لندن  هاید پارک  است  ، مطلب راجع به این پارک بسیار است ، به یکی از آنها اشاره میکنم ، در جایی از این پارک محلی است بنام اسپیکر کرنر Speaker cor ner .            

اشخاص یا گروهی اگر به موضوعی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، اعتراض داشته باشند ، در این محل جمع شده و اعتراض خود را اعلام و  بر علیه دولت شعار میدهند ، در یکی از روزها دیدم عده ای در اینجا جمع شده و بر علیه تونی بلر ( نخست وزیر وقت ) شعار می دادند . شعارشان هم این بود ، تونی ، تونی ، برو گم شو .     این پارک پر از حیوانات اهلی و عجیب و غریب است ،

ناگفته نماند در آنجا خیلی با مهربانی با حیوانات رفتار میکنند و من کسی را چه بچه و چه بزرگ ندیدم رفتار خشن با حیوانات داشته باشد و به همین خاطر حیوانات نیز از آدمها دوری نمی کنند .

 

   این هم نهالی که در این پارک تازه کاشته شده و برای محا فظت از  آن از این شیوه استفاده شده .

یکروز خود را نیز اختصاص دادم به رفتن به دانشگاه آکسفورد که یک ساعت با لندن فاصله دارد . ومتاسفانه دوربین خود را جا گذاشته بودم ، وصف آنجا در این مقوله نمی گنجد ،  زیرا حضور و دیدن محیط  آنجا، برای اهل علم عالمی دارد . از کتابخانه دانشگاه تا کتابفروشی های اطراف و فروشگاههای اطراف برای دانشجویان جذاب هستند ،   و سر انجام موفق شدم به زادگاه ویلیام شکسپیر بروم ،

داخل این زادگاه بر خلاف ظاهرش اصلاً تمیز نیست ، در حقیقت بقدری بازدیدکننده آمده و از بس پا خورده کف و پله های آن از بین رفته است .

 

    محوطه بیرون زادگاه شکسپیر و این هم مجسمه دلقک ملکه انگلیس که مطلبی از شکسپیر بر پایه آن نوشته شده .

 

زادگاه این نمایشنامه نویس که یک ساعت و نیم با لندن فاصله دارد  مسیر خیلی با صفا و سر سبزی دارد

واما از موزه های لندن نگفتم براتون ، تا دلتان بخواهد در آنجا موزه هست ،از ایران خودمان نیز اشیاء زیادی در این موزه ها نگهداری می شود که یک عکس از منشور کوروش را ملاحضه می فرمائید .

 

یکی از جاهای مهم لندن ،خیابان آکسفورد می باشد ، این خیابان شبیه به خیابان ولیعصر تهران است ، از  مغازه افغانیها گرفته تا فروشگاهای مهم و برند های معروف در این خیابان وجود دارد .شعبه های مک دونالد نیز  همانند هئیتهای الکرانیها در کیانشهر ، الا ماشاالله ، ایضاً شعبه های کی ، اف ، سی  .

این جا همان خیابان آکسفورد است ، در خیابان به این شلوغی ، عابرین فقط از محلهای مشخص شده عبور می نمایند ، این اتوبوسهای دو طبقه چنان با سرعت تردد مینمایند که انگار اینجا اتوبان است ، زیرا میدانند قرار نیست کسی از محل تعیین نشده وارد خیابان شود ، در نتیجه ترافیک کمتر ایجاد می شود .

 

این همه از آنجا گفتیم ، اما همشهریان محترم ، مخصوصاً جوانان عزیز ، آنجا زشتی هایی نیز دارد ، زشتی های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی که ای کاش می شد آنها را نیز نشان داد ، متاسفانه شبکه های ماهواره ای هیچ اشاره ای به این زشتی ها نمیکنند و کارشان شده خالی کردن دل جوانان ما ، بی بی سی و شبکه منو تو اگر راست می گویند کارتن خوابهای شهر لندن را نشان دهند ، اگر راست می گویند زندگی اسف بار در بعضی از محله های لندن را نشان دهند ، آنها اگر راست می گویند ، تصویر کیوسکهای تلفنهای عمومی شهر لندن را بعد از غروب آفتاب نشان دهند ، اگر راست می گویند نبود امنیت در خیلی از جاهای شهر را نشان دهند ، نشان دادن تصویر لخت و عریان انسانها  هنر نیست و...    معمولاً با اتوبوس اون ور این ور می رفتم ، روزی سوار اتوبوس دو طبقه بودم ،

اینجا کنار هاید پارک است ، گردشگران سوار این اتوبوس رو باز دو طبقه شده و یکدور دور هاید پارک را دور می زنند ، چون این کار لذت بخش است ، استقبال زیادی بعمل می آید و من نیز با دیدن این صحته حرص و جوش می خوردم که با یک ابتکار ساده  چه پول هنگفتی به جیب میزنند .

جا نبود سر پا ایستادم ، پیر مرد 70-80 ساله ای نیز سوار شد ولی او کارت نکشید ( بلیط نداد ) راننده تذکری به وی داد اما او اعتنائی به تذکر ننمود ، در ایستگاه بعدی نه و در ایستگاه سوم راننده با پرخاشگری پیر مرد را پیاده نمود ، هر چه منتظر ماندم که یکی از مسافران بجای او کارت بکشد اما دریغ از یک سر سوزن نوعدوستی و فرهنگ اجتماعی ! به راننده گفتم لطفاً کمی صبر کن ، رفتم پائین دست پیر مرد را گرفتم و آوردم داخل اتوبوس و از کارت خودم استفاده نمودم . همه نگاهها بطرف من و پیر مرد بود ،باهم پچ پچ کرده و پشت سر راننده یه چیزهایی می گفتند ولی چه فایده ، دریع از حس انساندوستی . دلم  می خواست با صدای بلند بگوئیم من ایرانیم و این است فرهنگ من ، فرهنگ شما را هم که دیدیم .

بی بی سی و منو تو اگر راست می گویند به دام افتادن تفنگداران دریایی آمریکا که توآم با خفت و خواری برای آنان و توآم با عزت و اقتدار برای ایران بود را بطور کامل نشان دهد،  و همانگونه که بعضی اتفاقات را در ایران بزرگنمایی میکند ،آنها که خوب بلدند از هر کاهی کوهی بسازند این خبر مهم و بزرگ را حد اقل در حد خودش چرا نگفتند ؟ ، خداوند در سوره بقره می فرماید دشمنان اسلام هم کورند و هم کر . از 37 سال پیش آنان از مردم ایران میخواهند در روز 22 بهمن ودر انتخاباتها به صحنه نیایند ( البته به غیر از این دفعه ) ولی مردم همچنان گوش به حرف آنها نمی دهند .

 

و این هم یکی دیگر از زشتی های لندن ، باورتان می شود اینجا یکی از خیابانهای شهر لندن باشد ؟ آن هم در نزدیکی چشم لندن ، اگر در شهر رضی این صحنه دیده شود ، شهردار رضی را اگر اعدام نکنیم ، تا پای دار حتماً می بریم .

جوانان عزیز فکر نکنید آنجا همه چیز گل و بلبل است ، با همه کاستیها ، گل و بلبل حقیقی همین جاست ،

  مین لندن اولا ارشدکی الکران اولماز                گلزار اولا هر یر بیزیچون الکران اولماز

همینکه هر شب بر سر یک سفره و در کنار اعضاء خانواده با صفا و صمیمیت هستیم و حاضریم خودمان را برای همدیگر فدا کنیم ، این یعنی گل و بلبل . همینکه همسایه شما نصف شب با اتومبیل خود شما را به درمانگاه می رساند ، این یعنی گل و بلبل ، همین که شما را بخاطر ندادن بلیط ، از اتوبوس شرکت واحد پیاده نمیکنند، همینکه وفتی بخشدار عزیز و نماینده محترم شما متوجه می شوند گاو و گوساله های آقا همت بر اثر ابتلا تب برفکی دارند تلف می شوند ،  امکانات استان را برای مداوای آنها به روستای الکران گسیل نموده و نگرانی را از اهالی دور می نماینـــــــــــد ، و وقتی شهردار محترم رضی متوجه می شود روستای الکران جهت رفع پاره ای مشکلات احتیاج به لودر دارد ، با اینکه هیچ وظیفه قانونی در این مورد ندارد ولی این کار انسان دوستانه را انجام می دهد ، اینها همان گل و بلبل حقبقی زندگی ما هستند ،   امیدوارم زندگیتنان همراه با گل و بلبل حقیقی باشد .

  • ۹۴/۱۲/۰۳
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۸)

سلام آقای طالبی
شما که تا اونجا رفته بودی به دفتر بی بی سی هم یه سری می زدی و یک مصاحبه هم از اونا می گرفتی . گزارش جالبی بود  دست شما درد نکنه ولی چه سودی برای الکران داشت .
پاسخ:
علیکم السلام آقا مرتضی
باور بفرمائید اگر اون روز می دونستم سایت الکران را می خواهم راه اندازی کنم ، خیلی کارها انجام می دادم ،  و همینکه یک الکرانی بر بالای بلند ترین چرخ فلک دنیا ، ودر کنار معروفترین زنگ ساعت دنیا ، سوت چو پانهای الکران را به صدا در آورده ، این خودش سود است . ضمناً مدالهای آقای مهندس داوود صولتی الکران را هم می خواستم به انگلیسها نشان بدم .

  • حسین محبوب
  • آقای طالبی خوب می گردی ها
    پاسخ:
    علیکم السلام حسین آقا !
    قابلی تداره .
  • ابراهیم اسلامی
  • با سلام

    آقای طالبی بنده هم با شما هم عقیده هستم

    ما ایرانی ها فرهنگ غنی اسلامی ایرانی داریم ولی غربیها از خیلی وقت پیش از نظر معنوی راه را به بیراه می روند ولی متاسفانه بعضی از ایرانی ها خودشونو قبول ندارن و گول شبکه های ضد ایرانی را خورده اند که رفتن به اینجور کشورها شده همه آرزوهاشون.

    گر کل جهان جنت اولا ارشدکی الکران اولماز

                             هر بیر یری مین هاید پارک اولا بیز چون شورشور باشی اولماز


    البته آقای طالبی رفتن شما به لندن در سال 88 جای سوال هست؟؟؟؟؟



    پاسخ:
    علیکم السلام جناب سروان
    اولاً اگر آقای علی پناه بیلسیدی اونون شعرینون باشینا نه او یو نر گلجک ، هله ، هله بو شعری ورمزدی بیزه ،  دوماً من همیشه گفته ام الکرانیها با هوش هستند ، هیچکس تا بحال رایطه رفتن من به آنجا را با عدد 88  پی نبرده بود ، شما ثابت نمودی برادر آقای دکتر اسلامی تیزهوش هستید . راستش رفته بودم یه مشت تو دهن آقای نوری زاده بزنم  ولی بچه های الکران زنگ زدند و گفتند لازم نیست برگرد بیا ما در نه دی از همینجا جواب آنها را میدیم .
  • بانوی الکرانی
  • بسیار جذاب....
    موفق وپایدارباشید
    سلام عالی بود واما جای جمله ای از مرحوم سید جمال الدین اسد ابادی خالی بود.   از ایشان پرسیدند     بعد از این همه سفر به دنیا چی دیدی فرمود............
  • شاهی الکران جعفر
  • گزارشتون بسیا جالب .ودر خور تهصین می باشد .برای من این جزیره ویورشهای که از طریق این جزیره علیه وطنم شده وما همیشه یادمان میرود بعد از مدتی کوتاه ...جای سوال است .ولی این رو دیگه خوب می دانم ژرمنها هرگز خوی خونریزی به هر بهانه را زمین نمی گزارند چون در ذاتشان خونریزی برای رسیدن به قدرت در دنیا نها دینه شده است
    پاسخ:
    سلام جعفر آقا خوبی ؟
     خیلی دل پری داری از بخشی از تاریخ گذشته ، من یه شما حق داده و توصیه میکنم هرگز به انگلیس سفر نکن ، زیرا اگر  موزه های آنجا که پر از اسناد و اشیاء تاریخی ایران می باشد را ببینی ، بیشتر حرص و جوش می خوری . ضمناً باز هم غلط املایی داری ، خدا کنه آقا معلم نبینه .
  • شاهی الکران جعفر
  • ای واااای تا این اقا معلم نیومده خودم درستش می کنم .(تحسین ) درستره .
    سلام آقای طالبی . خسته نباشی از مسافرت و تنظیم این گزارش جالب ، کاش آتاشدیلاردان بیری اینگلیستاندا اولادی ، گوروم جرآت الیدون اورا گدسن .سن کی دیسن کندون یوخاری باشینا گورخیم گدم . !!
    پاسخ:
    سلام
    آقا جان  من کده  آتاشدیلاردان  گورخیم ، یوخسا انگلیسداندا اگه آتاشدیلاردان گورسیدیم ، نه تنها گورخمازدیم  بلکه  چوخدا سونردیم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی