الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

الکران (روستای مرزی علیکران)

____ پایگاه اطلاع رسانی روستای الکران _____ مدیران وب سایت : رحیم طالبی و رضا غریبی

با سلام

این وب سایت با همکاری رضا غریبی الکران فرزند حاج قلیچ خان غریبی و
رحیم طالبی الکران فرزند حاج ابوطالب ایجاد شده است.
این پایگاه اطلاع رسانی جهت درج اطلاعات روستای الکران و معرفی شخصیت ها و اهالی روستا ایجاد شده است.
از بزرگواران تقاضا داریم جهت اداره بهتر این وب سایت ما را یاری فرمایند.


رحیم طالبی فرزند حاج ابوطالب باز نشسته
rahimtalebi44@yahoo.com




رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
نویسنده و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۹، ۱۸:۲۰ - یاسر صدری
    عالی

همسایه خوب

پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ب.ظ

 

نعمت است ،همسایه  خوب را می گویم . یکی از همسایگان جنوب غربی روستای الکران ، روستای طاقچه داش می باشد ،اهالی روستای طاقچه داش در طول قرنها زندگی در جوار الکرانیها ، تعامل خوب و سازنده ای با اهالی روستای الکران داشته اند و هیچگاه چشم طمع به اراضی روستای الکران را نداشته اند .

 

       نمایی از روستای طاقچه داش      برای ورود به روستااز سمت الکران باید از کنار این چشمه عبور کرد ، راهی که آن سمت روستا نمایان است ، راهی است که به سمت ها فــتا چشمه ( هفت چشمه) می رود .

اما متآسفانه هستند همسایگانی که از خلوتی روستای الکران و عدم هماهنگی بین اهالی روستا سوء استفاده نموده و اکنون چشم طمع به اراضی روستای الکران را دارند  . ( در همینجا یاد وخاطر مرحوم حاج قلی خان را گرامی میداریم که با شنیدن خبر مناقشه بین اهالی الکران و خلیفه لو ، خود وفرزندان ایشان از روستای بلوط کندی به راه افتاده ودر محل مناقشه حاضر گردیده و مسأله خاتمه گردید ) . اهالی روستای طاقچه داش در روزهای سخت همیشه یار و یاور الکرانیها بوده اند ، به یاد بیاورید زمانیکه روسها به روستای الکران حمله نمودند ، این اهالی روستای طاقچه داش بودند که درب خانه های خود رابه روی اهالی الکران که در حال رفتن به هافتا جشمه بودند ، گشوده و از آنان به گرمی استقبال نمود ند .

 

         صنایع دستی اهالی روستای طاقچه داش

به یاد بیاورید روزهایی را که اهالی روستای الکران در ایام ماه محرم جهت عزاداری به روستای طاقچه داش می رفتند و اهالی این روستا جهت بردن مهمان بر سر سفره احسان خود با هم دیگر رقابت می نمودند .

  یکی از اهالی دوست داشتنی روستای طاقچه داش اقای مشهدی حبیب نوری هستند .

 

            مشهدی حبیب دست در دست آقای آتاش همرنگ ( یکی از فرزندان حاج محمدالله )                                                           

یکی از خصوصیات مثبت  مشهدی حبیب که من از جوانی در ایشان سراغ دارم ، احترام به بزرگتر هاست که من همیشه تحت تآثیر این خصلت  خوب ایشان بودم . ایشان اهالی الکران را بهتر از من می شناسند و با شوخ طبعی به من میگوید من تابعیت دو گانه دارم ، می گویم مشهدی حبیب منظورت از تابعیت دوگانه چیست ؟ یعنی هم تابعیت کشور کانادا را داری و هم تابعیت ایران را ؟ میگوید  نه ، هم تابعیت روستای طاقچه داش را دارم و هم تابعیت روستای الکران را .می گویم آقای خاوری هم تابعیت دوگانه داشت ، دیدی که چکار کرد ؟ می گوید من نمی دانم آقای خاوری بر سر سفره چه کسی نشسته و در کدام مکتب بزرگ شده ، ولی ما بر سر سفره پدران زحمت کشیده خود نشسته و در مکتب مرحوم حاج میرزا محمد غریبی بزرگ شده ایم . برای آقای مشهدی حبیب و خانواده محترم ایشان آرزوی سلامتی داریم .

 

                                                            جمعی از اهالی روستای طاقچه داش

یکی دیگر از اهالی روستای طاقچه داش، آقای عدالت کوهی ( شاعر ) هستند ، ایشان از اولین دانش آموزان  اولین مدرسه روستای الکران که توسط مرحوم فیروز سلطانی ( کدخدای روستای الکران ) تآسیس گردید می باشند ،   حیف  که عکسی از این بزرگوار در اختیار نداریم ، هر کجا هستند برای ایشان آرزوی سلامتی داریم . یکی دیگر از اهالی نسل جدید روستای طاقچه داش ، آقای ایرج کوهی فرزند آقای  ذکی الله  هستند .

                               

                                      آقای ایرج کوهی طاقچه داش

                                

این جوان که دارای تحصیلات دانشگاهی  و متولد تهران میباشند ، شیفته آداب و سنن و فرهنگ منطقه هستند. ایشان اخیراً دست به ابتکار زده و سایت روستای طاقچه داش را  راه اندازی نموده اند، این سایت حاوی مطالب جذاب و شیرین فرهنگی و هنری و اجتماعی به همراه عکسهای دیدنی می باشد .کار بران و علاقمندان محترم از بازدید از این سایت جذاب پشیمان نخواهند شد .

 آدرس سایت عبارت است از tagchedash.blog.ir   یا روستای طاقچه داش

امیدواریم اهالی محترم روستای طاقچه داش قدر زحمات آقا ایرج رادانسته وایشان را در امور وبسایت همراهی نمایند . برای آقای ایرج کوهی ، این جوان متواضع و موءدب ، که از نوادگان مرحوم فیروز سلطانی ( کدخدای الکران ) نیز می باشند، آرزوی موفقیت داریم .

 

  • ۹۴/۱۱/۰۱
  • نویسندگان ــــــــ رحیم طالبــی ــــــــــ رضا غــریبـی

نظرات  (۴)

  • ایرج کوهی طاقچه داش
  • سلام الیکم
    قدم نهادن درمسیر فرهنگ وتاریخ واداب ورسوم انسانها علاوه برعزمی برخاسته ازتعهدوایثارقدمهایی محکم واستواربصیرتی دین مداروپرعیار می طلبد.امروزه اطلاع رسانی وبه روز بودن نقش اساسی درروندتوسعه وپیشرفت جامعه دارد.اقاهی روزافزون مردم وارتقای سطح فکری انان مرهون تلاش ها وزحمات افرادی است که علم ودانش وتخصص خود راصمیمانه وبی دریغ به دیگران تقدیم می کنند.
    بدین وصیله به نمایندگی ازمردم روستای طاقچه داش از مدیران وبسایت روستای الکران اقایان رحیم طالبی -رضا غریبی که نقش قابل توجهی در معرفی واطلاع رسانی (ارزشها-فرهنگ واداب ورسوم-معرفی نسل قدیم به نسل جدید-معرفی فرزندان تحصیل کرده وباکفایت منطقه ارشق-طاقچه داش)ایفا نموده اند کمال تشکروقدردانی را می نمایم.(باارزوی موفقیت روزافزون برای شما .ایرج کوهی طاقچه داش)
  • ایرج کوهی طاقچه داش
  • تصحیح میکنم آگاهی روزافزون
    پاسخ:
    سلام
    آقای کوهی ، روستای طا قچه داش برای ما الکرانیها حکم سوریه را دارد ، با هر گافی نوشتی  بنویس، شما نگران نباش  ، ضمناً مهم اینه که آدم گافو نداده باشه ، که شما دادی .
    سلام
     ممنون از مطالب این بخش . در باره همسایه بد هم بنویسید . به سایت طاقچه داش هم نگاه کردیم  خوب بود لذت بردیم  یاد قدیما انداخت ما را .
    پاسخ:
    علیکم السلام

     ما نگوئیم بـــــــــد و  میـــــــــــل به ناحق نکنیم .

     اگر هم بگیم ، خوبیهای همسایه بد را خواهیم گفت .
  • شاهی الکران جعفر
  • ای کاش روزی برسد بفهمیم چیزی از این دنیا باخود نمیبریم .جوز اعمالمان که پیش از خود فرستادیم .اگه اینو فهمیدیم کاری با مال همسایه که امانتیست دست او دیگه نخواهیم داشت.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی